جستجوی پزشکان

نارسایی کلیوی حاد

نارسایی کلیوی حاد
2018-05-31

نارسایی کلیوی حاد

۰ اختلالات عملکرد حاد کلیه شامل محدوده وسیعی از بیماری هاست که خودعلل زمینه ای متفاوتی دارند.

۰ بررسی های انجام شده نشان می دهد که این بیماری نه تنها نتیجه بیماری های اولیه کلیه است بلکه می تواند به عنوان یک عارضه، درسیر یک بیماری چند عضوی ایجاد شود.

۰ عوامل خطر شامل بیماری های قلبی ،هایپوولمی به هر علت ،اختلالات عروقی یا ترومبوتیک ،بیماری های گلومرولار،بیماری هی مؤثر برتوبول های کلیه ،مصرف داروهای نفروتوکسیک وطیف وسیعی از مشکلات آنا تومیک مربوط به دستگاه ادراری –تناسلی است .

۰ در تشخیص ودرمان  ARF ،افتراق بین فرم اکتسابی از جامعه ویا فرم ناشی از بستری در بیمارستان مهم است.

۰ فرم ناشی از بستری در بیمارستان شایع تر بوده واغلب چند عامل در آن دخیلند وبیشتر سالمندان رامبتلا می کند.این فرم بیشتر در اثر مواد نفروتوکسیک ایجاد می شود ونهایتاً مرگ ومیر آن بالاتر است .

۰ اکثریت موارد ARF   اکتسابی از جامعه ،ثانویه به کاهش حجم اتفاق می افتد وبیش از ۹۰ درصد موارد برگشت پذیر هستند.

۰ بیشتر موارد مرگ ناشی از  ARF  در بالغین،ثانویه به سپسیس ،نارسایی قلبی وریوی است .

۰ نارسایی حاد کلیوی در اطفال علل متفاوتی دارد ومورتالیتی آن به طور متوسط ۲۵ درصد می باشد.

پاتوفیزیولوژی

۰ صرف نظر از علت  ARF،کاهش در جریان خون کلیه ( RBF  ) یک پاتولوژی شایع برای کاهش میزان GFR  است . این ارتباط در نارسایی   PIeIenal   وضوح بیشتری دارد .

۰ درنارسایی پره رنال عملکرد توبول ها وگلومرول ها نرمال بوده ولی میزان  GFR به علت کاهش پرفیوژن کلیوی افت نموده است .

۰ نارسایی کلیوی ( intIinsiC   )دراثر بیماری های گلومرولی ،بینابینی یا توبولی همراه با ترشح منقبض کننده های عروق کلیه ،رخ می دهد.

۰ نارسایی کلیوی به علت انسداد (POSt   ObStIUCtiVe  ) ابتدا باعث افزایش در فشار توبول های کلیه می شود که درنتیجه آن نیروی فیلتراسیون کاهش می یابد .سپس به دنبال متعادل شدن این گرادیان فشار ومتعاقب آن ترشح وازوکانستریکتورها ، GFR کاهش می یابد وبه دنبال کاهش جریان خون در کلیه ها ،استعداد به عوارض بعدی ایجاد می شود.برطرف شدن ARF  ،درابیدا به حفظ خونرسانی کلیه ها بستگی دارد .

۰ نارسایی PIe  IenaI  :در حالاتی ایجادمی شود که پرفیوژن کلیه کاهش می یابد وشایع ترین علت ARF   کسب شده از اجتماع است (۴۰ تا ۸۰ درصد موارد). این علت همچنین یک فاکتور مستعد کننده شایع برای علل ایسکمیک .نفروتوکسیک نارسایی کلیوی (  IntIinSiC  ) است .در بالغین بستری شده در بیمارستان ،نارسایی PIeIenaI  علت ۷۰ درصد از موارد    می باشد ودر مقایسه با آن تنها ۱۱درصداز موارد  ARF   ،علل کلیوی ( intIinSiC )دارند.

۰ نارسایی  RenaI   :علل نارسایی کلیوی (intIinSiC ) براساس آناتومی آن به بیماری های توبولی ،بینابینی وگلومرولی وعروقی تقسیم بندی می گردد.نارسایی کلیوی ،تقریباً۱۱درصد موارد نارسایی حاد در بزرگسالان را شامل می شود.

۰ در کودکان شیوع بیماری های ( intIinSiC  )کلیوی ۴۵ درصد می باشد که بیشتر ثانویه به بیماری هاییمانند گلومرولونفریت و  HUS  است .

۰ نکروز حاد توبولار ثانویه به ایسکمی کلیوی ،عامل اکثر موارد نارسایی کلیوی درونزاد می باشد.

۰ نفروتوکسین ها دومین علت شایع  ATN  هستند که تقریبا ۲۵ درصد آن راشامل می گردند.

۰ نارسایی  POt  Ienal  :این وضعیت ۵تا ۱۷ درصد تمامی موارد  ARF کسب شده در اجتماع راشامل می گردد.اما در جمعیت های انتخابی مثل مردان مسن شیوع بیشتری دارد.

 

 

 

 

 

 

 

نکات مشابه

آزمایش خون در منزل

آمبولانس خصوصی

اکوی قلب در منزل

اکو و نوار قلب در منزل

تزریقات در محل

تزریقات در منزل

خدمات پرستاری در منزل

خدمات پزشکی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

گفتاردرمانی در منزل

کاردرمانی در منزل

درمان در منزل

رادیولوژی در منزل

سونوگرافی در محل

آزمایش خون در منزل

خدمات پرستاری در منزل

درمان در خانه

سرم تراپی و تزریق سرم در منزل

ویزیت متخصص در منزل

futbalove dresy na predaj maglie calcio online billige fotballdrakter Billiga Fotbollströjor Barn billige fodboldtrøjer basketbalové dresy tanie koszulki piłkarskie maillot de foot personnalisé fussballtrikots günstig Fotbalove Dresy