جستجوی پزشکان

بیماری کلیه پلی کیستیک

بیماری کلیه پلی کیستیک
2018-07-30

بیماری کلیه پلی کیستیک

بیماری کلیه پلی کیستیک یک بیماری ارثی است که در آن کلیه ها ظاهر کندوی عسل دارند که در نتیجه وجود تعداد زیادی کیست پر از  مایع به وجود می آید . بتدریج کیست جایگزین بافت طبیعی می شود ، به صورتی که کیه بزرگتر می شود و بتدریج عملکرد خود را از دست می دهد و نهایتاٌ منجر به نارسایی کلیه می گردد. بیماری کلیه پلی کیستیک همان کیست ساده کلیه نیست که بی ضرر می باشد . بیماری کلیه پلی کیستیک ممکن است بزرگسالان را گرفتار کند و به ندرت نیز می تواند اطفال را تحت تاثیر قرار دهد . بیماری کلیه پلی کیستیک معمولاٌ تا سن ۴۵ سالگی ظاهر نمی شوند گر چه ممکن است علایم آن حتی قبل از ۲۰ سالگی ظاهر شود . در بچه ها بیماری را بیماری کلیه پلی کیستیک جوانی می نامند که بعضی اوقات نیز کشنده مب باشد . 

عامل ایجاد کننده بیماری 

بیماری کلیه پلی کیستیک بو سیله یک ژن غیر طبییعی ایجاد می گردد ، ژن ناهنجاری از طریق اتوزمال غالب به ارث می رسد و بدین جهت بیماری می تواند فقط از یک والد هم به ارث برسد . شانس بروز بیماری در کودک چنین والدی یک دوم می باشد . فرم جوانی ، به صورت اتوزمال مغلوب به ارث می رسد و بنابراین باید هر دو ژن از دو والد به ارث برسند تا کودک دچار بیماری شود . در صورتی که هر دو والد حامل ژن معیوب باشند ، شانس ایجاد بیماری یک چهارم می باشد . 

آیا می توان از بیماری پیشگیری  کرد ؟ 

ژن مسئول ایجاد بیماری کلیه پلی کیستیک بزرگسلان شناسایی شده است و مشاوره ژنتیکی برای خانواده هایی که سلبقه بیماری را دارند وجود دارد . در صورتی که هر دو والد از حامل بودن خود آگاه باشند ، نیاز به مشاوره ژنتیکی وجود دار د . از طرفی این امکان وجود دارد که بتوان در جنین بو سیه اسکن اولتراسوند بیماری را تشخیص داد . در صورتی که اسکن ناهنجاری را در جنین نشان بدهد ، والدین می توانند راهکارهای موجود را با پزشک مورد بررسی قرار دهند .  

علایم بیماری 

علایم بیماری کلیه پلی کیستیک بالغین ممکن است تا چند سال بروز نیابد . علایم اصلی به شرح زیر است :

  • نارحتی مبهم در شکم یادرد در ناحیه پایینی کمر 
  • دوره های از درد شدید و ناگهانی در شکم یا ناحیه ی پایینی کمر 
  • وجود خون در ادرار  

کودک مبتلا به بیماری پلی کیستیک جوانان به دلیل بزرگ شدن کلیه شکم متورتم دارد . در بزرگسلان با پیشرفت بیماری ممکن است فشار خون بالا برود که می تواند منجر به آسیب بیشتر به کلیه شود . گهگاهی یک یا چند کیست کلیه عفونی می گردد که منجر به درد و تب می گردد . بعضی مواقع ممکن است کیست در پانکراس یا کبد بروز کند . اگر درد شکم دارید و در ادرتان خون وجود دارد ، باید هر چه زود تر با پزشک مشورت کنید . 

چه کاری ممکن است انجام شود ؟ 

در بسیاری از افراد بیماری کلیه پلی کیستیک بالغین در طی معاینات فیزیکی روتین تشخیص داده می شود . همچنین وقتی اعضاء خانواده به دلیل آنکه قبلاٌ خویشانشان دچار این بیماری شده بودند غربالگری می شوند ، ممکن است بیماری در آنها تشخیص داده شود . آزمایش خون و ادرار به منظور ارزیابی عملکرد کلیه انجام می گیرد و ممکن است برای تایید تشخیص اسکن اولترواسوند یا اسکن CT انجام  شود . توصیه می شود کودکانی که پدر یا مادر آنها مبتلا به بیمای هستند به صورت دور ای اسکن اولتراسوند انجام  دهند . در صورتی که بیماری کلیه پلی کیستیک در در جوانان در جنین شناسایی نشود در هنگام تولد به دلیل بزرگ بودن کم تشخیص داده می شود . پزشک با اسکن اولتراسوند کلیه و مشاهده کیست های کلیه تشخیص را تایید می کند . راه موثر در جلو گیری از تشکیل کیست وجود ندارد ، اما کنترل دقیق فشار خون بالا می تواند سرعت آسیب کلیوی را کاهش دهد . در صورت غفونی شدن مایع داخل کیست ، ممکن است آنتی بوتیک تجویز شود . در صورت نارسایی کامل کلیه ، دیالیز یا پیوند کلیه مورد نیاز می باشد . 

پیش آگهی بیماری 

پیشرفت بیماری کلیه پلی کیستیک در بزرگسالان تا حدی متغیر است . بهر حال چشم انداز بیماری در افراد یک خانواده تقریباٌ    مشابه است . حدود ۷۰ % افرادی که بیماری کلیه پلی کیستیک را دارند ، در سن ۶۵ سالگی دچار نارسایی کلیه می شوند .  و نها یتاٌ در بچه های که دچار کلیه پلی کیستیک هستند ، کلیه ها دچار نارسایی می شوند و نهایتاٌ بچه ها ممکن است طی چند ماه اول زندگی بدلیل نارسایی کلیه از بین بروند . 


نکات مشابه

 آزمایش خون در منزل

آمبولانس خصوصی

اکوی قلب در منزل

اکو و نوار قلب در منزل

تزریقات در محل

تزریقات در منزل

خدمات پرستاری در منزل

خدمات پزشکی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

گفتاردرمانی در منزل

کاردرمانی در منزل

درمان در منزل

رادیولوژی در منزل

سونوگرافی در محل

آزمایش خون در منزل

خدمات پرستاری در منزل

درمان در خانه

سرم تراپی و تزریق سرم در منزل

ویزیت متخصص در منزل

futbalove dresy na predaj maglie calcio online billige fotballdrakter Billiga Fotbollströjor Barn billige fodboldtrøjer basketbalové dresy tanie koszulki piłkarskie maillot de foot personnalisé fussballtrikots günstig Fotbalove Dresy